Geschiedenis in een notendop
Hier schets ik even de evolutie van mijn zoektocht naar een plek om dit
ANDER (w)onderWijS vorm te geven.
Al van in mijn studietijd werd het
leerstofjaarklassensysteem in vraag gesteld, heel terecht! Ik heb mij altijd afgevraagd
waarom het toch zo lang stand houdt.
Wie mij al langer kent, weet dat ik altijd heb geworsteld
met de vaste structuren van het onderwijs. Ik wou altijd al liever buiten de
lijntjes kleuren.
Lange tijd heb ik getracht de verandering van binnenuit te
realiseren. Zo’n beetje gewoon zelf doen
waarin je gelooft en dit zoveel mogelijk met collega’s delen. Naar interessante nascholingen gaan en wat je
daar meekrijgt ook aanbieden aan andere geïnteresseerden. ….
Dit was echter gemakkelijker gezegd dan
gedaan. Het moeilijke is dat het dan
allemaal gaat om extra werk en dat je tijd te kort komt om zowel het ene, je
eigen ideeën uitwerken, als het andere , het trachten ‘in orde’ te blijven met verplichte taken ,of je dat nu zinnig vindt of niet, te realiseren.
Ik zie heel wat geëngageerde
collega’s die nog dagelijks
gefrustreerd zijn omwille van het steeds moeten opboksen tegen deze dingen!
Zelf heb ik een vorig schooljaar de kans gehad om het eens anders te proberen.
Ik leerde mensen kennen die het Sudbury-onderwijs op de
Antwerpse kaart wilden zetten.
In een deel van het huis van één van mijn broers, richtten we "école au lait" op.
Het lastige was wel dat je zoiets in België niet gesubsidieerd krijgt. Maar … samen met een paar enthousiaste ouders en vrijwilligers, zouden we dit concept zo veranderen dat het net wel zou kunnen goedgekeurd worden door de inspectie. We kregen zelfs steun van FOPEM als we konden garanderen dat we voor de kinderen van het basisonderwijs zouden werken aan de eindtermen en op weg daar naar toe een volwaardig leerlingvolgsysteem zouden gebruiken.
In een deel van het huis van één van mijn broers, richtten we "école au lait" op.
Het lastige was wel dat je zoiets in België niet gesubsidieerd krijgt. Maar … samen met een paar enthousiaste ouders en vrijwilligers, zouden we dit concept zo veranderen dat het net wel zou kunnen goedgekeurd worden door de inspectie. We kregen zelfs steun van FOPEM als we konden garanderen dat we voor de kinderen van het basisonderwijs zouden werken aan de eindtermen en op weg daar naar toe een volwaardig leerlingvolgsysteem zouden gebruiken.
Dat zag ik helemaal zitten ! Ik vond het meer dan de moeite
waard om mij daarvoor in te zetten.
Echter, vonden een aantal medewerkers al gauw dat dit te
veel afbreuk zou doen aan het sudbury-principe.
De groep werd dan veel te klein om er mee door te gaan.
Misschien jammer maar belangrijk vind ik dat niemand van wie
eraan heeft meegewerkt, kinderen zowel als volwassenen, er met spijt naar terug kijkt! In tegendeel ,
voor elk van ons is dit experiment een zeer waardevolle ervaring geweest. We zijn er allemaal veel ‘rijker’ uit gekomen!
Ondertussen had ik wel nog andere mensen warm gekregen om
samen te schrijven aan een visietekst om opnieuw te beginnen. We noemden ons droomschooltje B@OO. Deze keer begonnen we met het
uitschrijven van een visietekst die we dan met onze cv’s konden aanbieden aan
de verschillende onderwijsverstrekkers. We zagen veel geïnteresseerde mensen
maar overal hoorden we ’t zelfde : we zouden eerst een jaar op eigen kosten
moeten draaien en kregen dan mogelijk het tweede werkjaar wel de nodige subsidies.
We beschikten ondertussen echter zelfs niet meer over een locatie en de mensen die eraan hadden mee geschreven kunnen het zich niet permitteren om onbezoldigd te werken. I
Even leefde de hoop dat ik zou kunnen starten onder het dak van "De Regenboog" , het eerste Antwerpse project voor solidair wonen. Uit die tijd stamt ook de nieuwe naam. "'t Kif- kifschip". Het zou een uniek dubbelproject worden voor solidair wonen en leren, dat was pas echt Wonderwijzen!
Het bleek echter weer maar ijdele hoop te zijn. Ik wou het té graag, vandaar waarschijnlijk dat ik aanvankelijk blind en doof was voor de toch wel grote praktische moeilijkheden. We zouden immers maar kunnen starten voor een periode van twintig maanden op deze plek, daarna zouden we wel een andere locatie toegewezen krijgen maar waar en hoe die er dan zou uitzien dat bleven vraagtekens. De ruimtes waren ook wel erg klein en wat bereikbaarheid betreft, kon het eigenlijk ook wel beter Met pijn in het hart heb ik uiteindelijk toch besloten om het idee van dit dubbelproject los te laten.
Weer maar verder zoeken dan en misschien is een alternatief wel heel dichtbij....
We beschikten ondertussen echter zelfs niet meer over een locatie en de mensen die eraan hadden mee geschreven kunnen het zich niet permitteren om onbezoldigd te werken. I
Even leefde de hoop dat ik zou kunnen starten onder het dak van "De Regenboog" , het eerste Antwerpse project voor solidair wonen. Uit die tijd stamt ook de nieuwe naam. "'t Kif- kifschip". Het zou een uniek dubbelproject worden voor solidair wonen en leren, dat was pas echt Wonderwijzen!
Het bleek echter weer maar ijdele hoop te zijn. Ik wou het té graag, vandaar waarschijnlijk dat ik aanvankelijk blind en doof was voor de toch wel grote praktische moeilijkheden. We zouden immers maar kunnen starten voor een periode van twintig maanden op deze plek, daarna zouden we wel een andere locatie toegewezen krijgen maar waar en hoe die er dan zou uitzien dat bleven vraagtekens. De ruimtes waren ook wel erg klein en wat bereikbaarheid betreft, kon het eigenlijk ook wel beter Met pijn in het hart heb ik uiteindelijk toch besloten om het idee van dit dubbelproject los te laten.
Weer maar verder zoeken dan en misschien is een alternatief wel heel dichtbij....
Dus niet getreurd : opgeven staat voorlopig nog niet in mijn woordenboek! Iets zegt me dat ik in september start! Waar en met wie? Het zijn terug vragen maar ik heb ondertussen een heleboel interessante contacten kunnen leggen, de zoektocht gaat dus absoluut verder en dan is 't zuiver een kwestie van de juiste keuzes te maken.
Dit wordt vervolgd, zeker weten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten